سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ ‏1361/9/24 یعنی پس از گذشت نزدیک به 4 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، فرمان هشت ماده‌ای خطاب به قوه قضائیه و تمام ارگان‌های اجرایی در مورد اسلامی شدن قوانین و عملکردها بدین شرح صادر کردند.  

متن کامل بیانات امام خمینی(ره) به این شرح است:
در تعقیب تذکر به لزوم اسلامی نمودن تمام ارگان‌های دولتی به‌ویژه دستگاه‌های قضائی و لزوم جانشین نمودن احکام اللّه در نظام جمهوری اسلامی به جای احکام طاغوتی رژیم جبار سابق لازم است تذکراتی به جمیع متصدیان امور داده شود. امید است ان‌شاءاللّه تعالی با تسریع در عمل، این تذکرات را مورد توجه قرار دهند.

1ـ تهیه قوانین شرعیه و تصویب و ابلاغ آن‌ها با دقت لازم و سرعت انجام گیرد و قوانین مربوط به مسائل قضائی که مورد ابتلای عموم است و از اهمیت بیشتری برخوردار است در رأس سایر مصوبات قرار گیرد که کار قوه قضائیه به تأخیر یا تعطیل نکشد و حقوق مردم ضایع نشود و ابلاغ و اجرای آن نیز در رأس مسائل دیگر قرار گیرد.

2ـ رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستان‌ها و دادگاه‌ها با سرعت و دقت عمل شود تا امور شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بی‌طرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال‌تراشی‌های جاهلانه که گاهی از تندروها نقل می‌شود، صورت گیرد تا در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه می‌شوند اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند و میزان، حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزش‌هائی که در رژیم سابق داشته‌اند مگر آن که با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند.

3ـ آقایان قضات واجد شرایط اسلامی، چه در دادگستری و چه در دادگاه‌های انقلاب باید با استقلال و قدرت بدون ملاحظه از مقامی احکام اسلام را صادر کنند و در سراسر کشور بدون مسامحه و تعویق به کار پراهمیت خود ادامه دهند و مأمورین ابلاغ و اجرا و دیگر مربوطین به این امر باید از احکام آنان تبعیت نمایند تا ملت از صحت قضا و ابلاغ و اجرا و احضار احساس آرامش قضائی نمایند و احساس کنند که در سایه احکام عدل اسلامی جان و مال و حیثیت آنان در امان است. و عمل به عدل اسلامی مخصوص به قوه قضائیه و متعلقات آن نیست، که در سایر ارگان‌های نظام جمهوری اسلامی از مجلس و دولت و متعلقات آن و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته‌ها و بسیج و دیگر متصدیان امور نیز به طور جدی مطرح است و احدی حق ندارد با مردم رفتار غیراسلامی داشته باشد.

4ـ هیچ کس حق ندارد کسی را بدون حکم قاضی که از روی موازین شرعیه باید باشد، توقیف کند یا احضار نماید، هر چند مدت توقیف کم باشد. توقیف یا احضار به عنف جرم است و موجب تعزیر شرعی است.

5ـ هیچ کس حق ندارد در مال ِکسی چه منقول و چه غیرمنقول و در مورد حق کسی دخل و تصرف کند یا توقیف و مصادره نماید مگر به حکم حاکم شرع، آن هم پس از بررسی دقیق ثبوت حکم از نظر شرعی.

6ـ هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آن‌ها وارد شود یا کسی را جلب کند یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیر انسانی ـ اسلامی مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند و یا برای کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند. تمام این‌ها جرم و گناه است و بعضی از آن‌ها چون اشاعه فحشا و گناهان از کبائر بسیار بزرگ است و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و بعضی از آن‌ها موجب حد شرعی می‌باشد.

7ـ آن چه ذکر شد و ممنوع اعلام شد، در غیر مواردی است که در رابطه با توطئه‌ها و گروهک‌های مخالف اسلام و نظام جمهوری اسلامی است که در خانه‌های امن و تیمی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و ترور شخصیت‌های مجاهد و مردم بی‌گناه کوچه و بازار و برای نقشه‌های خراب‌کاری و افساد فی الارض اجتماع می‌کنند و محارب خدا و رسول می‌باشند، که با آنان در هر نقطه که باشند و هم‌چنین در جمیع ارگان‌های دولتی و دستگاه‌های قضائی و دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها و دیگر مراکز با قاطعیت و شدت عمل ولی با احتیاط کامل باید عمل شود، لکن تحت ضوابط شرعیه و موافق دستور دادستان‌ها و دادگاه‌ها، چرا که تعدی از حدود شرعیه حتی نسبت به آنان نیز جایز نیست، چنان چه مسامحه و سهل‌انگاری نیز نباید شود. و در عین حال مأمورین باید خارج از حدود مأموریت که آن هم منحصر است به محدوده سرکوبی آنان حسب ضوابط مقرره و جهات شرعیه، عملی انجام ندهند.
و مؤکداً تذکر داده می‌شود که اگر برای کشف خانه‌های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آن جا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل موادمخدره برخورد کردند حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعه فحشا از بزرگ‌ترین گناهان کبیره است و هیچ‌کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید. فقط باید به وظیفه نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند و تعدی از حدود الهی ظلم است و موجب تعزیر و گاهی تقاص می‌باشد.
و اما کسانی که معلوم شود شغل آنان جمع موادمخدره و پخش بین مردم است، در حکم مفسد فی الارض و مصداق ساعی در ارض برای فساد و هلاک حرث و نسل است و باید علاوه بر ضبط آن چه از این قبیل موجود است آنان را به مقامات قضائی معرفی کنند. و هم چنین هیچ‌یک از قضات حق ندارند ابتدائاً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن مأموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محل‌های کار افراد وارد شوند که نه خانه امن و تیمی است و نه محل توطئه‌های دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی، که صادرکننده و اجراکننده چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است.

8ـ جناب حجت الاسلام آقای موسوی اردبیلی، رئیس دیوان عالی کشور و جناب آقای نخست‌وزیر موظفند شرعاً از امور مذکوره با سرعت و قاطعیت جلوگیری نمایند و لازم است در سراسر کشور، در مراکز استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها هیأت‌هایی را که مورد اعتماد و وثوق می‌باشند انتخاب نمایند و به ملت ابلاغ شود که شکایات خود را در مورد تجاوز و تعدی مأمورین اجرا، چه نسبت به حقوق و اموال آنان سر می‌زند بدین هیأت‌ها ارجاع نمایند و هیأت‌های مذکور نتیجه را به آقایان تسلیم و آنان با ارجاع شکایات به مقامات مسئول و پیگیری آن متجاوزین را موافق با حدود و تعزیرات شرعی مجازات کنند.

باید همه بدانیم که پس از استقرار حاکمیت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوری اسلامی با تأیید و عنایات خداوند قادر کریم و توجه حضرت خاتم الاوصیا و بقیة اللّه ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ و پشتیبانی بی‌نظیر ملت متعهد ارجمند از نظام و حکومت، قابل قبول و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی‌توجه به معنویات صادر شود. باید ملت از این پس که حال استقرار و سازندگی است احساس آرامش و امنیت نمایند و آسوده خاطر و مطمئن از همه جهات به کارهای خویش ادامه دهند و اسلام بزرگ و دولت اسلامی را پشتیبان خود بدانند و قوه قضائیه را در دادخواهی‌ها و اجرای عدل و حدود اسلامی در خدمت خود ببینند و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته‌ها را موجب آسایش و امنیت خود و کشور خود بدانند. و این امور بر عهده همگان است و کاربستن آن موجب رضای خداوند و سعادت دنیا و آخرت می‌باشد و تخلف از آن موجب غضب خداوند قهّار و عذاب آخرت و تعقیب و جزای دنیوی است.

از خداوند کریم خواهانم که همه ما را از لغزش‌ها و خطاها حفظ فرماید و جمهوری اسلامی را تأیید فرموده و آن را به حکومت عالمی قائم آل محمد(ص) متصل فرماید.
"انه قریب مجیب"
والسلام علی عباداللّه الصالحین
روح اللّه الموسی الخمینی

 


[ سه شنبه 88/3/19 ] [ 1:49 عصر ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

چه کسی باید رئیس جمهور شود ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این که «چه کسی باید رئیس جمهور شود» دیدگاهها ونظرات زیادی گفته وشنیده می شود . هریک از ما دراین باره صاحب ایده ونظری هستیم ولی دیدگاه سیاسیون وعلمای علم سیاست در این باره چیست ؟ آیا آنان نظر« عامه مردم» را درباره سیاستمداران تایید می کنند ؟ آیا اصولا" برای انتخاب رئیس جمهور ونمایندگان مجلس شورای اسلامی معیار علمی قابل دفاعی وجود دارد یانه؟ دراین باره بهتر آن دیدم که مواردی را از سخنان ومصاحبه دکتر محمود سریع القلم ،دکترای علوم سیاسی واستاد دانشگاه شهید بهشتی تهران که بیست سال است این مفاهیم را می اندیشد وتدریس می کند برگزینم، نگاه او به سیاست بانگاه بسیاری از مردم باسواد وتحصیل کرده والبته مردم بی سواد وفقیر متفاوت است :

1- به نظر من سیاستمدار کسی است که ازشنیدن صدای رودخانه درجنگل لذت ببرد،تمام وقت 24ساعته اش درجلسه های مختلف سپری نشود،گُل را دوست داشته باشد، روز تعطیل بایک پیراهن قرمز به کوه برود ،باسینما آشناباشد،یک لیوان آب رایکباره سرنکشد، زبان انگلیسی رابه اندازه فارسی خوب بداند ، احساسی تصمیم نگیرد.پیش از آن که حرف بزندفکر کند ، نیازهای اولیه اش برطرف شده باشد،برایش مهم باشدکه رنگ جورابش بارنگ کت وشلوارش جوردربیاید،خوب درس خوانده باشد،علوم انسانی رابفهمد وبا روان شناسی ایرانیان آشناباشد .

2- بزرگ‌ترین خدمتی که یک مدیر، یک اندیشمند، یک رئیس جمهور و یک نماینده مجلس می‌تواند، برای ایران و ایرانی انجام دهد، این است که در تحول شخصیتی ایرانیان بکوشد. ما به یک ایرانی جدید نیاز داریم؛ یک ایرانی وظیفه‌شناس، مسئولیت‌پذیر، حدشناس، منصف، پرکار، متدین، بدون هیاهو، با حس تعلق به سرزمین، قدر‌شناس، انتقاد‌پذیر، جوناپذیر، مطمئن از خود، خود اتکا، کم سخن، کم ادعاو خود شناس.

3- انسان متعادل انسانی است که تمام ابعاد او باهم رشدکنند . بعضی ها هستند که درموارد خام واطلاعات، قوی هستند اما شخصیت آنها بچه گانه است بعضی ها هم به یک درجه ی فوق تخصص دریک رشته رسیده اند اما از لحاظ رفتاری بسیار عقب افتاده اند.

4- سیاستمدار نامتعادل کسی است که «سیر» نیست آن هم درزندگی . سیاستمدار متعادل کسی است که قبل از این که به قدرت برسد خوب زندگی کند.از طبقه متوسط جامعه باشد ، غذای خوب خورده قبل از این که به قدرت برسد ،به هتل پنج ستاره رفته،چندتا آدم بزرگ درزندگی اش دیده ، مسائل اولیه غریزی او حل شده ومی خواهد کارهای بزرگ انجام بدهد .

کشورش برایش مهم است تااین که چندماه تلاش کند تاوسیله نقلیه اش راحل وفصل کند . وسیله نقلیه اش باید در22،23 سالگی اش حل وفصل شده باشد تا این که در50سالگی تلفن بزند که ماشین لوکس بگیرد این یک ضعف است .

5- اگر صد سیاستمدار کشور راجمع کنیم وبگوییم لطفا" یک لحظه تشریف بیاورید! یک تکلیف می خواهیم به شما بدهیم وآن این که 50صفحه در مورد خودتان بنویسید . من نمی خواهم ازپیش قضاوت کنم اما حدس می زنم اکثر آنها درصفحه 10 گیر می کنند وکلی می نویسند . انسان های جالب آنهایی هستند که متوجه جزئیات هستند . انسان از حرف زدنش مشخص می شود که چقدر روی خودش کار کرده وبرای خودش وقت گذاشته درحالی که بسیاری از سیاستمداران ما بامحیط حرکت کرده اند تااین که برای خودشان وقت گذاشته باشند .به خاطر همین می بینید که با یک سفر پیشنهادی رفتارشان عوض می شود وچیزی را که سالها به آن اعتقاد داشته اند با یک پیشنهاد رها می کنند اینها نشان می دهد افراد نپخته اند ، روی خودشان کار نکرده اند وبیشتر با ارتباطات وروابط به صحنه قدرت رسیده اند .

6- باید قضاوت های عامه مردم براساس توانایی های سیاستمداران باشد برفرض اگر «شرودر» درآلمان برای مبارزات انتخابی گریه کند شما مطمئن باشید که مردم آلمان به او راَی نمی دهند حتی کارگر ساختمان درآلمان می گوید: سیاستمداری که گریه کند آدم ضعیفی است اما درجامعه ما اگر سیاستمداری قدری گریه کند رای اوبالا می رود ، اگر بغض کند رای او دوبرابر می شود واگر غش کند سه برابر می شود ما درتاریخ معاصر ایران از این نمونه ها زیاد داریم . سیاستمداری 50سال پیش عمدا" غش می کرد تانفوذ اجتماعی خودش رادرمیان مردم بالا ببرد  سیاستمداران ما « ناتوانی » خود را با « مظلوم نمایی» جبران می کنند . جامعه به جای احترام برای غش کردن افراد باید به افکار وکیفیت عملکرد او اهمیت دهد، ماباید جنبه های احساسی راکناربگذاریم واز قوای احساسی به به سمت قوای عقلی برویم گرچه مهم ترین مشکل ما درحوزه سیاست ، فقدان سازماندهی سیاسی است .سیاستمداران باید افراد توانایی باشند ابعاد اخلاقی آنها لازم است اما کافی نیست؛ فراموش نکنیم که ماهاتیرمحمد درمالزی یک نفر بود اما کشوری رااز هیچ به یک مرکز کار، تجارت ، صنعت ونوآوری مدیریت کرد.

7- سیاستمدار باید روش پدرسالاری را درخانواده، معلم سالاری را در مدرسه ودولت سالاری را درجامعه بشکند وراه رابرای رشد افراد باز نماید .

8- درعلم مدیریت می گویند : مدیر خوب کسی است که بی کار باشد نه این که هر شب باخودش چندین پوشه یه خانه ببرد .

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 88/3/12 ] [ 6:0 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

افشین قطبی پنجاهمین سرمربی است که از سال 1320 تا 1388 هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را به طور رسمی برعهده گرفته اند ؛ البته در بین این افراد، مربیانی بوده اند که با وجود داشتن حکم رسمی حتی در یک بازی رسمی هم تیم ملی را هدایت نکرده اند.
تیم ملی فوتبال کشورمان که فعالیت رسمی خود را از سال 1320 در میادین بین المللی آغاز کرده است، در طول 68 سال گذشته 50 سرمربی داشته است که برخی از این مربیان در دو مرحله هدایت ملی پوشان را برعهده گرفته اند و برخی نیز کمتر از چندماه هدایت تیم ملی را عهده دار بوده اند. میانگین مدت مدیریت سرمربیان تیم ملی ایران 36/1 سال بوده است که به نظرنمی رسد برای ایجاد تغییرات ساختاری درفوتبال زمان مناسبی باشد .


اسامی سرمربیان تیم ملی فوتبال کشورمان و سالهای فعالیت آنها در این تیم به شرح زیر است:
1- حسین صدقیانی 1320 الی  1329
2- مصطفی سلیمی 1329 الی 1334
3- ادموند مایوفسکی (اتریش) 1334 الی 1335
4-  فرانس مساروش(مجارستان) 1336 الی 1338
5- حسین فکری 1340 الی 1345
6-  گئورگی سوچ (مجارستان) 1345
7- حسین فکری 1346
8- محمود بیاتی 1347
9- زدراو کورایکوف(یوگسلاوی سابق)1347 الی 1348
10- محمد بیاتی  1349
11-د ایگو نتو (اتحاد جماهیر شوروی سابق) 1349
12-  پرویز دهداری 1350 الی 1351
13- محمد رنجبر 1351
14- - محمود بیاتی 1351 الی 1352
15-  فرانک اوفارل ( ایرلند جنوبی)1352 الی 1354
16-  حشمت مهاجرانی 1355 الی 1357
17- حسن حبیبی 1358 الی 1359
18- - اصغر شرفی 1359 الی 1360
19- پرویز ابوطالب 1360
20- ناصر ابراهیمی 1360 الی 1361
21- حسین آبشناسان 1361
22- احمد طوسی 1362
23- محمود یاوری 1363
24- ناصر ابراهیمی 1363 الی 1364
25- فریدون عسگرزاده 1364 الی 1365
26-  پرویز دهداری 1365 الی 1366
27- محمود یاوری 1366
 
28-  پرویز دهداری 1366 الی 1368
29-  مهدی مناجاتی 1368
30-علی پروین 1368 الی 1372
31- آری هان (هلند) 1373
32-  استانکو پوکلوپوویچ (کرواسی )1373
33-  حسن حبیبی 1373
34-  محمد مایلی کهن 1374 الی 1376
35- والدیر ویرا (برزیل) 1376
36- تومیسلا ایوویچ (کرواسی ) 1376 الی 1377
37-  جلال طالبی 1377
38- منصور پورحیدری 1377 الی 1378
39-  جلال طالبی 1378 الی 1379
40-  ادمار براگا(برزیل ) 1379
41- میروسلاو بلاژویچ ( کرواسی) 1379 الی 1380
42-  برانکو ایوانکوویچ ( کرواسی) 1380 الی 1381
43-  همایون شاهرخی 1381 الی 1382
44- برانکو ایوانکوویچ ( کرواسی ) 1382 الی 1385
45-  امیرقلعه نویی 1385 الی 1386
46- منصور ابراهیم زاده 1386
47-  علی دایی  1386 الی 1388
48-  اریش روته مولر 1388
49-  محمد مایلی کهن 1388
50- افشین قطبی 1388
پی نوشت :
1- در سال 1328 حسین صدقیانی به همراه " دان گیبل" انگلیسی همزمان هدایت تیم ملی را برعهده داشتند.
2- در زمان سرمربیگری محمود بیاتی از سال 1347 تا سال 1349 استاد داود نصیری مدیر تیم های ملی بود.
3- در زمان مربیگری ادموند مایوفسکی، اصغر شرفی ، پرویز ابوطالب ، محمود یاوری(دور دوم) آری هان ، حسن حبیبی(دور دوم) و محمد مایلی کهن (دور دوم) تیم ملی فوتبال کشورمان هیچ بازی رسمی انجام نداد.
4- تاریخچه حضور سرمربیان نام برده در راس کادر فنی تیم ملی فوتبال کشورمان با همت و تلاش مهدی حدادپور و اصغر زارعی دو تن از ورزشی نویسان باسابقه و مورد تایید فدراسیون فوتبال ایران، فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فیفا، پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال استخراج و تنظیم شده است و مورد تایید فیفا نیز قرار گرفته است. قبل از این ابهاماتی در مورد فعالیت برخی مربیان در تیم ملی فوتبال کشورمان وجود داشت.


[ سه شنبه 88/2/8 ] [ 12:35 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

شما به سعد ونحس بودن روزها اعتقاد دارید ؟ به طالع بینی چینی وهندی چطور ؟ به این که اگر درفلان ماه به دنیا می آمدید شانس بیشتری برای زندگی کردن داشتید ؟ به تقویم نجومی واصطلاحاتی مثل قمر درعقرب بودن روزها و...

برای این که بدانید درچه ماهی باید متولد می شدید  اینجا را کلیک کنید وپس از پاسخ دادن به سئوالات کلید مشاهده نتیجه را فشاردهید . اگر نظرتان را نیز بنویسید دیگران رادردیدگاهتان سهیم کرده اید واین مایه تشکر است.


[ شنبه 88/2/5 ] [ 7:9 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

فرصتی پیش آمد تادربرنامه ای که برای معرفی سازهای موسیقی تشکیل شده بود حضور یابم ، مدرسان هر رشته درباره ویژگی های هر ساز سخنانی می گفتند ،قراربود هنرجویان با این معرفی ، ساز تخصصی خود را برگزینند ؛ وقتی برای شنیدن نوای هرساز قطعاتی نواخته شد می شد لذت موسیقایی یا به وجد آمدن تک تک آدم ها را درچهره هاشان دید.

نوای تصنیفی که استادانی مانند دلکش ومرضیه وشاید الهه خوانده بودند وعلیرضاافتخاری آن را بازخوانی کرده بودمرا به رویاهای کودکی برد به گمانم این شعر وآهنگ را شنیده باشید :

 موسیقی ایرانی؟

یادم آمد، شوق روزگار کودکی

مستی بهار کودکی

رنگ گل جمال دیگر درچمن داشت

آسمان جلای دیگر پیش من داشت

شور وحال کودکی برنگردد دریغا

قیل وقال کودکی برنگردد دریغا

به چشم من همه رنگی فریبا بود

دل دور از حسد من شکیبا بود

نه مراسوز سینه بود

نه دلم جای کینه بود

شور وحال کودکی برنگردد دریغا

روز وشب دعای من

بوده باخدای من

کزکرم کند حاجتم روا

آنچه مانده ازعمر من به جا

گیرد وپس دهد به من دمی

مستی کودکانه مرا

شور وحال وکودکی برنگردد دریغا

قیل وقال کودکی برنگردد دریغا

موسیقی را امروز نمی توان از زندگی آدمها جدا کرد ، نوای موسیقی در رادیو، تلویزیون، سینما، جشن وشادی ونیز غم واندوه ، همه جا شنیده می شود. هزاران کودک وجوان وبزرگسال این مرز وبوم به یاددادن ویادگرفتن این هنر مشغولند ؛ «صدای» موسیقی ظاهرا" بی عیب تر از «سیمای» آن است چراکه نمی توان سازی را دید اما می شود صدایش راشنید !! به نظرشما محدودیت برای نشان دادن سازهای موسیقی ویا اصولا" «محدودیت»، اشتیاق مردم را به دیدن ودانستن راز این محدودیت وپشت پرده ماجرا تشویق نمی کند ؟

پی نوشت :

1-   زندگی عرب ها مشحون از نوا ونای ساز وطرب است چگونه است که از رسوم عرب ــ ونه اسلام ــ بیشتر چیزها راگرفته ایم اما این یکی را نه !

2-   کودکان را دیده اید ؟وقتی دراوج گریه ای که ناشی از بی قراری وبهانه گیری است صدای موسیقی را می شنوند باتمام وجود به این نوا گوش می دهند وآرام می شوند . سرشت ماآدمیان موسیقی را می پسندد غنا وغیر غنابودنش به گفته عالمان دینی مرزی شخصی دارد چراکه گاهی ترانه ای شاد، کسی را به یاد خاظره ای می اندازد وبرداشتش از این ترانه با اصل شعر وآهنگ متضاد می شود .


[ شنبه 88/1/29 ] [ 12:47 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

پرده سوم ،اردکان:

اردکان نخستین شهر دراستان یزد از مسیر نایین به یزد است . دراین شهر ،خانه های قدیمی چندی قراردارند که عمدتا مربوط به دوره قاجار می باشند خانه تقدیری ، خانه افضلی وخانه مرحوم آیت ا.. سیدروح الله خاتمی مشهورترین این خانه هاهستند .

کوچه آشتی کنان واقعی را دراردکان دیدیم واز آن گذشتیم درحالی که ازقبل آشتی بودیم وآن کوچه ای است به شکل دالان که دو آدم بزرگسال به سختی می توانند شانه به شانه هم حرکت کنند شاید چون مجبور می شدند باهم تماس بدنی پیداکنند اگر کدورتی داشتند ناچار با سلام واحوال پرسی رفع کدورت می شده وشاید از تنگی وبارکی به این نام مشهور شده باشد.

موزه اردکان :

این موزه به همت یکی از اهالی فرهنگدوست اردکان به نام اقای علی سپهری اردکانی ایجاد شده وازسال 1370درساختمانی شخصی شروع به کار کرده است .موزه شامل بخش های مختلفی مثل مردم شناسی ، باستان شناسی ، حیات وحش ، و..است .مهم ترین بخش موزه به مردم شناسی اختصاص دارد که در آن وسایلی ازکار وزندگی مردم گذشته این شهر درآن نگهداری می شود .

جالب ترین وسایلی که درموزه می بینید عبارتند از1- نخستین تلویزیونهای ساخته شده بانام فیلکو که دستگاه پخش صدا وتصویر آن از همدیگر جداهستند وبا سیم پهن وبلندی به طول 10متر به هم متصل شده اند 2- کفش ساربانی 3- انواع چراغ های نفتی مربوط به روشنایی وپخت وپز 4- سنگ حنابندان مخصوص کسانی که پایشان راحنابسته اند ونباید پایشان با زمین تماس پیداکند 5- سینی مخصوص نگهداری زینت آلات عروس درحمام که مشبّک است وآب درآن جمع نمی شود 6- دستگاه فرکردن مو که شبیه بابلیس فرنگی کنونی است 7- قدیمی ترین چرخ خیاطی 8- آبکش های مسی 9- انواع کماجدان سنگی ومسی 10- حیوانات تاکسی درمی شده مربوط به حیات وحش اردکان 11- کارگاه گلیم بافی 12- زنجیر دست ساز 13- زنگ شتر (کُرکُری)14- ساعت آبی 15- ارده دان تهیه شده از کدو 16- ظروف مخصوص شیردادن به نوزادان یک تاشش ماهه 17- کتابها واسناد خطی 18- سنگ نوشته هایی از قبور قدیمی 19- ماکتهایی به اندازه واقعی از انسان وحیواناتی که کاربردی درزندگی اجتماعی مردم داشته اندمثل شتر 20- ماکت شهر اردکان ودورنمایی از نمای قدیمی آن چک چک اردکان.

چَک چَک یا پیر سبز:

این زیارتگاه زرتشتیان که در25 کیلومتری اردکان ودردامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است مورد احترام زرتشتیان ایران وجهان است واز 24تا28خردادماه هرسال به مدت پنج شبانه روز زرتشتیان سراسر جهان به این مکان می آیند تا مراسم خود را برگزار کنند این مراسم به نوعی کنگره بزرگ زرتشتیان است وبسیاری از تصمیمات سالانه زرتشتیان در این زمان اتخاذ می شود . به گفته یکی از موبدان زیارتگاه چک چک، وسایل لازم برای پذیرایی ازمهمانان درساختمانهای این زیارتگاه نگهداری می شود وهر خانواده زرتشتی در ایام زیارت(24تا28خرداد) به تعداد کافی پتو، اجاق گاز ، ظرف وظروف ، مواد غذایی و..تحویل می گیرد وخود به تهیه غذا می پردازد. قسمت انتهایی این زیارتگاه با پله هایی به بالای کوه هدایت می شود و درانتها چشمه ای است که به دلیل چکه کردن آب به لهجه یزدی چَک چَک نامیده می شود . می گویند شاهدخت ساسانی به نام «حیات بانو» ، دختر یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی به این محل پناه آورده وغیب شده است.زرتشتیان به این محل« پیر سبز»می گویند واحترام ویژه ای برای آن قائلند.

خَرانَق:

ازاردکان تا خرانق 85 کیلومتر است ، 5 کیلومتر از این راه ،خاکی وکم رفت وآمد است . بعد از سالها روستای دور افتاده از مرکز را درمسیر خرانق دیدیم .به خرانق رسیدیم ودیدنی هایش را که شامل برج وباروی دوره ساسانی ،مسجدجامع ،منارجنبان درسه طبقه با دو راهرو مجزابرای بالا وپایین آمدن بود دیدیم وبازگشتیم .

اردکان شهر ارده وحلواارده(حلورده) است حلورده ی اردکان خوش طعم است شاید کسانی که حلورده دوست ندارند اگر کمی از این شیرنی صبحانه را میل کنند از مشتریان قنادی های اردکان شوند .

  درجاهایی برای ورود به مکانها وبازدید ، باید ورودی پرداخت می کردیم ، مبلغ ورودی زیاد نبود اما کسانی درپرداخت همین اندک هم خسیس بودند .فکر می کنید پرداخت ورودی وتهیه بلیت برای مراکز زیر پوشش میراث فرهنگی ، به گردشگری وحفظ بناهای تاریخی کمک می کند ؟


[ پنج شنبه 88/1/20 ] [ 12:29 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

دراین دیار می توان آسمان رابهتر دید،خاک رابهتر لمس کرد،معنای آب رافهمید،وخدارا از فراز گلدسته ها درک کرد . می توان درکوچه های دربند،معنای شرم وحیا ،درپله های آخر پایاب ،معنای قناعت ،در زیر بادگیر ،هوای تازه و دردل محله های تاریخی ،معنای واقعی زندگی راجُست .

بیایید به خشت خشت ِ اثارگذشتگان احترام بگذاریم .

 آتشکده زرتشتیان :

این بنای قدیمی در کنار خیابان ایت ا... کاشانی یزد واقع است ودر 1313 خورشیدی ایجاد شده است به گفته موبدان زرتشتی آتش این آتشکده از 1520 سال قبل تاکنون همواره روشن بوده است وابتدا در آتشکده ناهید پارس به روستای هفتادُر درنزدیکی عقدا آورده شده واز آنجا به تک آباد اردکان انتقال یافته وپس از سی سال نگهداری درغار اشگفت یزدان به سال 1325خورشیدی به یزد آورده شده، مدتها درمحل موبدان یزد بوده وسپس وبه این مکان که تازه ساز بوده منتقل شده واز آدخمه زرتشتیان یزدن سال تاکنون در این بنا روشن است .

دخمه زرتشتیان :

به باور زرتشتیان مردگان را نباید به خاک سپرد بلکه پس از مراسم خاص وپوشاندن کفن ،آنان را دربلندی تپه ای در بیرون شهر دردخمه ای می نهادند تا درمجاورت هوا ودسترسی پرندگان وخزندگان تجزیه شده وبه طبیعت بازگردد.

دخمه های یزد بر بلندای دوتپه وبه فاصله 500متر از یکدیگر قرار دارند دخمه بزرگ تر «مانکجی» نام دارد ودرسال 1225 خورشیدی ساخته شده است . دخمه دیگر که کوچکتر است ودرسمت راست قسمت ورودی قرار گرفته دخمه گلستان است که درسال 1310 بنا شده است.

درسال 1318 شمسی وهمزمان با پادشاهی رضاخان ،استفاده از دخمه ها منسوخ شده وزرتشتیان ایران مردگان خود را درقبرستانی که در نزدیکی همین دخمه هاست به خاک می سپارند .

مراسم مردگان زرتشتیان درهشت بند :

1ــ مردگان را لباس دوخته شده ( دوخت ساده) می پوشانند (پیراهن وشلوار ) وبعد کفن می کنند ، ومعتقدند افراد با همین لباس درپیشگاه اهورامزدا(خدا) حاضر می شوند واز این رو باید پاک وتمیز باشد . برای دوختن لباس بر این باورند که هنگام انتقال مرده به آرامگاه درحالی که بر تخت روان قرار دارد اگر باد کفن را کنار بزند نباید بدن مرده دیده شود .

2ــ آرامگاه، منزلگاه ابدی فرد است از این رو پیش فروش نمی شود ، به صورت دویا چند طبقه درست نمی شود وتا 30 سال پس از تدفین اگر خراب شد باید تعمیر وبازسازی گردد.

3ــ پس از تغییر روش دفن ،مردگان را به خاک می سپارند .مردگان ِ هر سال را دریک ردیف که از کنار دیواری شروع می شود به آغوش خاک می سپارند واین کار رابه شکلی دنبال می کنند که اگر سال مرگ ِکسی رابدانید می توانید به آسانی در ردیف مربوطه آرامگاهش را بیابید.

4ــ درزمانی که دفن مردگان رایج نبود ( رونق دخمه ها) ، اجساد را پس از غسل وکفن در دخمه ای که دربالای تپه قرار داشت می گذاشتند .دخمه دیواری دوّار دارد زیرا قبله زرتشتیان نور است ومردگان به سمت نور دفن می شدند .

5ــ بستگان مرده، لباس وروسری سفید می پوشند وپوشیدن لباس سیاه مرسوم نیست .

6ــ روی قبر درگذشتگان ، سنگ نوشته شده نمی گذارند وتنها دربالای سر ِ مرده سنگ ایستاده ای قرار می دهند تا شناسایی آرامگاه امکان پذیر باشد .

7ــ مراسم یادبود درگذشته را درآرامگاه او وحین خاکسپاری برگزار می کنند .اگر چه فقدان عزیزان دردناک وموجب اشک واندوه است اما در آیین زرتشتی برای مردگان شیون وزاری و.برگزاری مراسم پرهزینه امروزی مرسوم نیست .

8ــ مراسم خاکسپاری زرتشتیان فقط در ایراندورنمایی از میبد مرسوم است وسایر زرتشتیان جهان اجساد مردگانشان را پس از غسل وکفن ، دردخمه قرار می دهند .

 

پرده دوم ، میـــبُد:

میبد در50 کیلومتری یزد ودرمسیر اردکان به یزد قرار دارد شهری با بافت تاریخی واز نمونه های شهرهای باستانی ایرانی .

مهم ترین جاذبه های گردشگری میبد که بازدید کردیم بدین قرارند:

کارونسرای شاه عباسی :

این کاروانسرای آجری جهار ایوانی است .وشامل ساباط ،ایوان های بیرونی ،هشتی ورودی ،حیاط مرکزی ،حوضخانه ومهتابی وچهارهشتی زیبا وفضاهای سرپوشیده شرقی وغربی است که یکصد ایوان واتاق واجاق برای استفاده کاروانیان بوده است واکنون به عنوان موزه گلیم میبد دراختیار سازمان میراث فرهنگی وگردشگری است .

چاپارخانه:

چاپارخانه ایستگاهی برای مبادلات نامه ای بوده است . پیشینه این روش به زمان هخامنشیان می رسد واین قدیمی ترین شیوه پُست درجهان است ؛ از این رو ایرانیان را مخترع پُست می دانند. در چاپارخانه همیشه اسبان تازه نفس نگهداری وتیمار می شدند تا هنگام ورود پیک ، اسب تازه نفس را سوار شده واسب خسته را برای تیمار کردن در این مکان نگه دارند  درحال حاضر چاپارخانه میبد را پس از بازسازی به موزه پست تبدیل کرده اند وماکت های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی واسبانی که نگهداری می کرده اند به همراه تمبرهای قدیمی ، وسایل پست قدیم واسناد وتصاویر تاریخی مربوط به پست نگهداری می کنند .

یخچال خشتی :

زیبا ترین وتاثیر گذارترین بنایی که به دیدارش رفتیم یخچال خشتی بود . این بنا که مربوط به پیش از قاجار است وشامل چند بخش است : دیوارهای سایه انداز ،حوض های یخ بند ،مخزن یخچال و  گُنبد.

درزمستان آب قنات را درحوض ها هدایت می کردند وپس از منجمد شدن ، یخ ها را شکسته وبه درون گودال یخچال می ریختند ومی کوبیدند .این کار تا پُرشدن ِکامل ِگودال ِ یخچال ادامه می یافت سپس درب یخچال را با خشت مسدود می کردند تا در تابستان یخ مورد نیاز مردم وکاروانیان را فراهم کند گنبد یخچال میبد به راستی باشکوه ترین سازه معماری خشتی ایرانی است .

موزه سفال :

این موزه در یک آب انبار قدیم باز سازی شده به نام آب انبار حاج علی محمد بنا ایجاد شده وخود ساختمان آب انبار دیدنی است . نمونه هایی از سفال های قدیمی به دست آمده وجدید ساز وتصاویری از میبد را در این مکان قرار داده اند .

نارین قلعه یا به قول میبدی ها نارنج قلعه :

قدیمی ترین بنای خشتی جهان که قدمت آن به دوره ایلامی می رسد (هزاره سوم پیش از میلاد)بنای این کهندژ دربالای مرتفع ترین پشته گِلی این شهر قدیمی ودرپنج طبقه ایجاد شده است . همه این بنا بامصالح خشت وگل است وخشت های آن اغلب 24در 40 باضخامت 10 سانتی متر هستند .

بعد از سالها خشت مالی را درمیدان پایین نارین قلعه دیدیم از پیرمرد خشت مال پرسیدم این ضرب المثل را شنیده ای که خشت مال می داند هزار چند تاست ؟اما او چیزی نمی دانست یکی از اهالی استان یزد که نمی دانم کجاییی بود جمله مرا برای خشت مال تعریف کرد اما باز هم چیزی به یادش نیامد نمی دانم او خشت مال نبود یا این مثل را تاکنون نشنیده بود .

جالب ترین نکته در نارین قلعه این بود که چرخ های سفالگری را به همراه مربیانی آماده کرده بودند وآنان از بازدید کنندگان می خواستند با راهنمایی مربی سفال بسازند وبه عنوان یادگار میبد باخود به همراه ببرند .

یکی از نکات جالب در سفر به یزد آدرس گرفتن وپیداکردن نشانی بود برخلاف اصفهان که اگر آدرس رابرایت بگویند به ناکجاآبادی رهنمون می شوی در یزد ومیبد واردکان واحتمالا درسایر نقاط یزد اگر از کسی نشانی جایی را می پرسیدی کارش را رها می کرد وتا آنجا که می توانست آدرس می داد تا بدانی کجا باید بروی واگر سوار برموتورسیکلت ــ که در این استان رایج است ــ بود راه می افتاد  تا درپشت سرش حرکت کنی ونشانی رابیابی .فکر نمی کنم کسی در این دیار گم شده باشد .


[ سه شنبه 88/1/18 ] [ 12:46 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 143
بازدید دیروز: 60
کل بازدیدها: 1449219