سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسام ســرا
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

گودالی به به اندازه قامت یک انسان و تپه ای از خاک سهم مشترک هر یک از ما برای ماندن در این کاروانسرای دنیاست . عمری دوندگی وتلاش وچانه زنی برای داشتن وداشتن سرانجامش به قبرستانی ختم می شود که دارا وندار درتصاحبش باهم برابرند . آری زندگی کوتاه است واین کوتاهی دو فلسفه زندگی ایجاد کرده است :

 کوتاه است ، پس ارزشی ندارد وباید از همه چیزش گذشت تامگر آخرتی را آباد کرد ...

کوتاه است ، واز این رو ارزشمند است وباید از لحظه لحظه آن بهره مند شد چرا که مسیر دنیا آخرت را می سازد واین که گفته اند : «ربّنا اتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخرة حسنه» به این معناست که برای داشتن آخرتی آباد باید دنیایی آباد ( به معنای عام کلمه ) داشت، از نعمت های آن بهره برد ، ارتباط انسانی موثری با دیگران برقرار کرد، وبه آنچه اخلاقیات گفته شده و در همه ادیان به عنوان فصلی مشترک آمده پایبند بود. چهاربرابر انسانهای موجود در روی کره زمین در زیر خاک خفته اند ( اگر جمعیت کنونی زمین را 5/6 میلیارد نفر بگیریم تاکنون 26 میلیارد انسان به دنیا آمده اند ویک چهارم آنان درنوبت تصاحب همان گودال وتپه خاکند) آنچه از ما می ماند کارها وخاطراتی است که برجا گذاشته ایم . فلسفه آمدن آدمی به این ناکجاآباد چیست ؟  


[ جمعه 88/12/7 ] [ 6:55 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

راه می افتیم این بار به سمت شهر گُل وبُلبُل ، شهر حافظ وسعدی ،شهر میراث جاودان ایران پیش از اسلام وشهر نارنج ولیمو ، شیــــــــــــــــــراز.

راه می افتیم ومی دانیم که راه نیز جزیی از سفر است به آباده می رسیم ، از وسط شهر می گذریم تا به پارک نسبتا خلوتی برسیم ، صبحانه بخوریم وبعد از کمی استراحت به مسیرمان ادامه دهیم . دوباره راه می افتیم کمی بعد تابلوهای مسیر به ما می گویند درمسیر بناهای تاریخی قرارداریم نخستین آن محوطه بسیار بزرگی به نام پاسارگاد است در این محوطه بناهای متعددی قراردارند که مشهورترین ومعروف ترین آنها مقبره کورش بزرگ بنیان گذار وموسس شاهنشاهی هخامنشی است همو که به گفته علامه طباطبایی و بنا بر قرائن موجود باذوالقرنین همخوانی دارد ودر روزگار او کسی هم پای وی برای تصاحب این عنوان نیست  کورش را افراد بسیاری با عقاید گوناگون ودلایل مختلف می شناسند وبرایش احترام قائلند ، یهودیان برای آزادساختن اجدادشان از بابل ، ایرانیست ها برای آن که شکوه ایران وایرانی قبل از اسلام با او آغاز شده است ، حقوقدانان برای منشور حقوق بشرش و بازدید کنندگان برای آثار خیره کننده اش در زمینه معماری وبناهای سنگی وشاید افرادی دیگر بنا به دلایل دیگر.

مقبره کورش

در پاسارگاد پدر وپسری باهم بحث می کردند، پسر از پدر پرسید اگر بخواهند در 50 یا 60سال اخیر نمادی برای ایران بسازند ویا به جهان معرفی کنند چه اثر وبنایی را می توان یافت؟ وپدر که به نظر می رسید تحصیلاتی دارد وخیلی شیفته ایران باستان نیست بحث را به نمادهای تمدنی کشاند . می گفت بشر امروزی از حالت های تمدنی خارج وبیشتر به جنبه های فرهنگی روی آورده است بنابر این نمی توان انتظار داشت مثل دوهزارسال قبل نمادهای تمدنی از خود بناکند اما پسر شیفته ایران باستان بود

وحرف های پدر برایش بی معنا بود باز از دریچه ای دیگر به موضوع می نگریست وایران نیمقرن اخیر را با کشورهای دیگر مقایسه می کرد .. کمی از آنها فاصله گرفتم اما نمی دانم سرانجام پدر باتجربه توانست دیدگاه فرزند دست پرورده خویش را تغییر دهد یا نه ؟

آنچه برایم مهم بود این بود که در ایران قبل از انقلاب اسلامی ،بی توجه به زمینه های اعتقادی، بیش از هرموضوع بر سابقه تاریخی وپادشاهی ایران ( پان ایرانیسم‌) تاکید داشتند وحتا حاضرشدند بخاطر این موضوع تاریخ هجری را به شاهنشاهی تغییر دهند اما درهمان دوران برای نگهداری از این آثار اقدام درخوری انجام نشد اواخر دهه 60 هنگامی که بیش از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی وبیش از 64 سال از آغاز حکومت پهلوی ها می گذشت تخت جمشید بنایی دور افتاده با جاده ای خاکی بود که هیچ گونه تسهیلات رفاهی برای بازدیدکنندگانش مهیا نشده بود نقش رستم نیز وضعی اسفبارترداشت ومقبره کورش نیز همچنین .وقتی فیلم 300 ساخته شد در نوشته ای گفتم ونوشتم که به راستی ما برای معرفی خشایارشا به مردم خودمان وسایر کشورها کدام کار درخور را انجام داده ایم که بخواهیم آن را با 300مقایسه کنیم ؟ در 100سال اخیر کار شایسته ای برای حفظ میراث فرهنگی ایرانیان ( با باستان گرایی اشتباه نشود) انجام نشده است اگر شده مصداق ونمونه بیاورید.

درپاسارگاد مقبره کورش درفضای بسیار وسیع وفراخی قراردارد ؛ کمی دورتر کاخ های هخامنشیان به صورت مخروبه هایی دیده می شوند . گفته می شود برخی از این ویرانه ها مقبره ای برای شاهان هخامنشی بوده اند چنانکه یکی از این بناهای سنگی متعلق به مقبره کمبوجیه پسر کورش است .

نمایی از کاخ های هخامنشی درپاسارگاد

 

 دیدارمان از پاسارگاد به اتمام می رسد راه می افتیم به سمت شیراز چندکیلومتر جلوتر به نقش رستم می رسیم که محدوده ای است بابناهای تماما" سنگی که آثاری از دوره های هخامنشی وساسانی در آن دیده می شوند بناهای کعبه زرتشت ( که پس از اسلام وکشف این محدوده گمان می رفت مشابه کعبه مسلمانان بوده ومراسم دین زرتشت در آن برگزارمی شده واکنون مورد تایید نیست وجایی بوده برای نگهداری اسناد و پرچم های حکومتی )، مقبره چند تن از شاهان ، صحنه تفویض قدرت توسط فروهر به پادشاه ساسانی( که نشان می دهد ایران زمین وخاورمیانه از دیرباز محل حکومت های تئوکراتیک (مبتنی بر اندیشه دینی ) بوده است) و..

قدرت گرفتن از اهورامزدا

 اما مهم ترین صحنه به تصویر کشیده شده در نقش رستم صحنه اسارت والریانوس امپراتور روم شرقی به دست شاپوردوم ساسانی است که دربرابر شاهنشاه ساسانی زانو زده است وشاه سوار بر اسب، قدرت خود را به رخ او وجهانیان می کشد .

والریانوس اسیرشاپوردوم

دوباره راه می افتیم تابه شیراز می رسیم درخیال خام خود می پنداریم که مکان مناسبی را می توان یافت تا یکی دوشب را درآن اتراق کرد از باشگاه فرهنگیان شروع می کنم وبه ترتیب تقریبا تمامی هتل ها ، مهمانسرااها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها را سر می زنم اما از اتاق خالی خبری نیست یکی دوجا که اتاقکی دارند بی بهره از امکاناتی است که بشود تحمل کرد ، پارکینگ ندارد والبته باتوجه به این بی کیفیتی قیمت های بالایی دارد ، طمع می کنم وبه راه می افتم تا مگر جای مناسبی بیابم این یافتن وکاویدن بیش از 4ساعت طول می کشد حالا ساعت 8 شب است ناچار می شوم در آخرین لحظات اتاقی را که مثل همان اتاق قبلی بود وامکاناتی ندارد بالاجبار برگزینم وشب در آن می آساییم تا صبح شود .این همه مسافر در شهر به آسانی رفت وآمد می کنند اما برای اسکان آنان فکری نشده است معلوم نیست این سازمان ایرانگردی وجهانگردی چکار می کند اگر درهمین ایام توریست های خارجی به شیراز یا شهرهای توریستی دیگر ایران بیایند وجایی برای اسکان نیابند چه باید بکنند ؟ایرانیان بالاخره گُلی به سرشان خواهند زد (شما هرجور خواستید تعبیرکنید)

صبح روز بعد برای گشت وگذاری درشهر راهی می شویم اول به شاهچراغ می رویم خوشبختانه کنار این زیارتگاه پارکینگ تعبیه شده ومی شود با فراغ بال ماشین را پارک کرد وبه زیارت رفت حرم شاهچراغ خلوت است مثل حرم امام رضا ازدحام نیست به عقیده من هرجایی که بشود با خدا راحت تر ارتباط برقرارکرد همان جا زیارتگاه است وشاید حرم امامان وامامزادگان ومحیط آنها بتواند این فضا را ایجاد کند. زیارت می کنیم وبرمی گردیم ساعت حدود 9:30 صبح است به سمت آرامگاه حافظ روانه می شویم همو که شعرهایش از زبان افراد مختلف شنیده می شود : عارفان ، عاشقان حقیقی ، عاشقان مجازی ، صوفیان و از دنیا بریدگان و... کنار آرامگاه حافظ جمعیت انبوهی به احترام این شاعر شهیر ایرانی تعظیم می کردند ، فاتحه می خواندند وبا ادب رد می شدند اما زنی میانسال که به نظر می رسید سواد چندانی ندارد مدام وبی وقفه بر قبر حافظ دست می کشید وبر سر و صورت خود می مالید وزیر لب چیزی زمزمه می کرد فکر کنم اینجا را با امامزاده اشتباه گرفته بود بیچاره نمی دانست که خواجه شمس الدین محمد، انسانی بود مثل خودش واگر نبوغ واستعدادی داشته در همین کلمات وشعرهایش نمود پیداکرده است وهیچگاه ادعایی بر کشف کرامت وبرآورده کردن حاجات نیازمندان نداشته است اما چه می شود کرد که مشکلات بسیار است وامکانات اندک وناچار مردم نیازمند راه میانه را که دخیل بستن به هر مقبره وقُبّه ای است برمی گزینند تا مگر مُراد خویش بیابند وکامرواشوند .

 

 

دیدار حافظ به اتمام می رسد برای دیدار آرامگاه سعدی روانه می شویم؛ دوستی می گفت من با سعدی میانه خوبی ندارم زیرا مثل معلم ها آدم را نصیحت می کند ودست از این نصیحت بازی برنمی دارد گفتم خب البته سعدی معلم اخلاق ونصیحت است اما دید او به جهان واقع گرایانه تر از حافظ است والبته سعدی جهاندیده تر است از این رو افق دید واقع گرایانه او را می توان در نوشته های نثر ونظمش دید وخواند جایی خواندم که شهرت حافظ به سعدی آسیب رسانده است وگرنه غزلیات سعدی از نظر اهمیت وفن غزلسرایی نقصانی ندارند شاید شهرت دوغزلسرا از یک شهر زیادی جلوه می کرده که یکی در حکایت ونصیحت شهره شده ودیگری در غزلسرایی.

ساعت از 1 بعد ازظهر گذشته است برای ناهار آماده می شویم وبعد کمی استراحت . می خواهیم به باغ دلگشا برویم که نزدیک آرامگاه سعدی است دربهمن ماه شیراز هوایی بهاری دارد کمی درباغ قدم می زنیم جایی پیرمردی آواز می خواند انگار می خواهد لحظه ای غم هایش را فراموش کند ودیگران به صدایش گوش می دهند انگار آنان نیز نیازدارند گاهی لحظاتی غم هایشان را با صدای آواز ویا ساز درآغوش باد رها کنند ، مست صدای پیرمردند واو نیز بی خود از خود می خواند تاشاید اندکی آسوده شود، نمی دانم می تواند یانه؟

غروب شده است تصمیم می گیریم به تخت جمشید برویم اما این بنای باشکوه در بیرون از شهر شیراز ودر مرودشت است تابیاییم به تخت جمشید برسیم هواتاریک شده است می گویند شب های تخت جمشید زیبا وباشکوه است اما مشکل دربدری واسکان دوباره در دلمان می افتد، منصرف می شویم بازمی گردیم به آلونکی که مهماندار مهمانسرا به ما انداخته است. شب را استراحت می کنیم وصبح پس از صبحانه راه می افتیم تا به تخت جمشید برسیم وکمی بعد می رسیم از پله ها بالا می رویم وپای درجای پای شاهان هخامنشی می گذاریم شکوه معماری ایرانی آدمی را مجذوب می کند انگار ابرقدرت بودن هم برای خودش کیفی دارد انگار می شود قدرتمند بود ومردم زیر سلطه از این قدرتمندی زمامداران والبته مردمان خود بر خویش ببالند و معلوم است که گاهی این ابرقدرتی موجب سرافکندگی هم می شود اگر قدرت در دست نالایقی باشد که اقتدار چندین وچند ساله را به بهایی اندک بفروشد ویا با زیردستانش چنان کند که شایسته یادآوری نباشد . درتخت جمشید ونقش های برجسته اش هیچ کس عصبانی نیست ، هیچ کس سوار بر اسب نیست،هیچ کس را درحال تعظیم نمی بینی ،هیچوقت برده داری در ایران مرسوم نبوده است وسنگ نبشته های یافت شده نشان می دهد کارگران مزد دریافت می کرده اند ،دربین این صدها پیکر تراشیده شده حتا یک تصویر برهنه وجود نداردو این است آداب اصلی ایرانیان پیش از اسلام :نجابت ، قدرت ، احترام ، مهربانی وخوشرویی حتا با ملل تابعه مانند مصریان ، بابلیان، فنیقی ها و..نمایی از تخت جمشید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازدیدمان از تخت جمشید تمام می شود راه می افتیم به سمت آباده تعطیلات اتفاقی بهمن ماه امسال فرصت خوبی بود برای دیدار از شهر گل وبلبل ویادگار تاریخ نیاکان ما امید که فرصت دیدار از جاهایی که آرزویش را دارید برایتان مهیاشود ودر آینده نزدیک باروحیه ای شاد وروانی آسوده به مسافرت بروید واندکی از گرفتاری های روزمره آسوده شوید .کار ومشکلات زندگی همیشه هست باید یادمان باشد که دنیا بدون ما نیز می گردد...


[ پنج شنبه 88/11/29 ] [ 12:51 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

پرچم ایرانپرچم امریکا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این که دولت امریکا به دلیل منافع خود بابسیاری از دولت ها یی که وابستگی به اوندارند مخالف وحتا دشمن است تردیدی نیست . این موضوع درباره ایران ما درموارد بسیاری مصداق دارد اما پرچم یک کشور نماد ملیت آن کشور است وبا عوض شدن سیاست ها ودشمنی هایش تغییر نمی کند .آتش زدن پرچم هرکشوردشمنی ملت ها را درسطح احساسات تحریک وتشویق می کند ودشمنی ملت ها را برمی انگیزد باید برای ابراز دشمنی با کشورهای دیگر راه دیگری بیابیم واز آتش زدن پرچم کشوری شادمان نشویم همچنان که ما نیز دشمنی کشور دیگر را باکشور خود، در سطح آتش کشیدن پرچم در اهتزاز کشورمان برنمی تابیم .


[ پنج شنبه 88/11/22 ] [ 11:50 عصر ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

تنبیه کودکتوجه به کودک و دوران کودکی امری تازه و جدید است. کودکی که طی قرن های متمادی «بزرگسالی کوچک» یا الگوی کوچک شده بزرگسالان تلقی می شد، با گذشت زمان به یکباره در جوامع امروزی افسار خانواده را به دست گرفته و پدیده یی موسوم به فرزندسالاری را شکل داده است. کودک امروز، تصویر بشریتی است که به سوی آینده گام برمی دارد؛ آینده یی که مرهون تربیت اصولی این انسان های کوچک است و این تربیت در دستان پدران و مادران امروز است. این مقاله بر آن است تا به مطلب بسیار مهمی بپردازد که امروزه بسیاری از پدر و مادرها با آن دست و پنجه نرم می کنند اما کمتر به آن اهمیت می دهند
برخلاف توجه به کودک که امری نو و تازه است، خشونت پدیده یی است که متاسفانه در همه ابنای بشر وجود داشته و دارد، ولی به دلیل اینکه خشونت می تواند موجب بروز حوادث فاجعه باری شود، در چارچوب قرار دادن و قانونمند کردن آن بسیار کلیدی است. به رغم نظر شخصی نگارنده که معتقد است خشونت حاصل ترکیب غریزه (که بخش غریزی بازتاب ترس از مرگ و نابودی است) و محیط است، بسیاری از محققان بر این باورند که گرایش به خشونت پدیده یی مادرزادی نیست و صرفاً پدیده یی اکتسابی است و در واقع کودکان می آموزند که خشونت یکی از راه های موثر دستیابی به اهداف و همین طور کنترل دیگران است. صرف نظر از ریشه ذاتی یا اکتسابی خشونت، موضوع مهم، راه های جلوگیری از نهادینه شدن آن در کودک است چرا که انسان ها توانسته اند طی سالیان متمادی حتی بنیادی ترین غریزه های خود را تحت کنترل درآورده و به تمدن دست یابند. برای اینکه بدانیم چه عواملی می تواند در اکتساب این پدیده دخالت داشته باشد، باید به عوامل زیر اشاره کرد.
کودکان درمی یابند که والدین شان از طریق خشونت به خواسته های خود دست می یابند و از آنجایی که کودکان آینه تمام نمای والدین به حساب می آیند، از آنها تقلید کرده و برای دستیابی به اهداف شان دست به خشونت می زنند. همچنین والدینی که بر کودک خود خشونت می ورزند، در واقع او را به این سمت سوق می دهند که اگر کودک ضعیف تری را یافت، نسبت به او خشونت ورزد. البته به جز الگوپذیری، می توان از ناکامی، تضادهای درونی، اضطراب و افسردگی به عنوان دیگر عوامل اکتسابی خشونت یاد کرد. این گونه الگوهای رفتاری می تواند باعث تقویت روحیه یی خشن در کودک شود و چون متاسفانه خشونت در کودکان صفتی نیست که با بزرگ شدن محو شود، می تواند در سراسر زندگی حضور پررنگی را ایفا کرده و در نهایت تمایل به جرم و جنایت را افزایش دهد. در ادامه با ارائه رویکردی عملی، برای رفع این مشکل راهکارهایی مناسب به خوانندگان ارائه می شود. تقریباً تمام متخصصان بر این باورند که قدرت نفوذ والدین در سنین کودکی و نوجوانی موثرترین عامل جلوگیری از خشونت در انسان است. معمولاً پدر و مادر ناآگاه در خصوص خشونت، توصیه های غلطی را به کودکان خود می کنند. از جمله این توصیه ها می توان به این جملات اشاره کرد؛ «اگر کسی به تو زور گفت، تو هم مقابله به مثل کن» یا «واکنشی در برابر او نشان نده». این توصیه ها کاملاً غیرعلمی و ناصحیح است. والدین باید الگوهای شخصیتی مناسبی برای فرزندان خود باشند و بیاموزند که برای تغییر رفتار فرزندشان، در وهله اول باید خودشان را تغییر دهند. دنیای مدرن دنیای نصیحت و پند و اندرز نیست. این رفتار آنهاست که به عنوان الگو از طرف کودک انتخاب می شود. اگر خشونت در محیط خانه به عنوان پدیده یی عادی تلقی شود کودک قادر به درک مضر بودن آن نخواهد بود. از دیگر عوامل شکل گیری خشونت در کودک می توان به عدم درک احساسات او توسط والدین اشاره کرد. والدین باید حس مسوولیت پذیری و کمک به همنوع را در فرزندان خود تقویت کنند و اگر فرزندشان به کسی کمک کرد، او را تشویق کنند یا اگر به نیازها و احساسات دیگران توجه کرد با تحسین او به او بفهمانند که این رفتار مورد پسندشان است.
«زدن»، «گاز گرفتن» و «پرتاب کردن» اشیا در هر حالتی ممنوع است؛ این قانون را بارها و بارها برای کودک توضیح دهید و بدانید این قانون جزء بزرگ ترین و مهم ترین قانون هر خانه یی باید قرار بگیرد. کودک در حول و حوش شش ماهگی و زمانی که دندان های او جوانه می زند، اول گاز گرفتن را یاد می گیرد. سپس یاد می گیرد با دست های خود بزند و پرتاب کند و حدود دو سالگی لگد زدن را خواهد آموخت. این پدر و مادر هستند که باید با اقتدار کودک را از این امر یعنی زدن، گاز گرفتن و پرتاب کردن بر حذر دارند. به یاد داشته باشید که اگر در دوران کودکی توانستید جلوی این گونه خشونت کودک را بگیرید، موفق بوده اید، در غیر این صورت در بزرگسالی این پلیس است که از خشونت او جلوگیری خواهد کرد. از آنجا که معمولاً در بسیاری از کودکان زیر شش سال مفهوم منطق و زمان شکل نگرفته است و همین طور به دلیل اینکه کودکان موجودات فراموشکاری هستند و باید قوانین را بارها و بارها برای آنها توضیح داد، نیازی نیست که در صورت بروز رفتار خشن از سوی کودک او را سرزنش کنید یا درصدد نصیحت کردن و پند دادن برآیید. کافی است اول به او تذکر داده و قانون را شفاف و واضح برایش توضیح دهید و اگر کودک به صحبت های شما اهمیت نداد، تنبیه را برای او اعمال کنید. البته تنبیه، قوانینی دارد که باید والدین آن را به درستی آموزش دیده و به اجرا بگذارند زیرا کودکی که مرتکب عمل خلافی شده و شما بارها قانون را برای او توضیح داده اید، باید بداند که عدم رعایت قوانین برای او چه پیامدی را در بر خواهد داشت. مطمئن باشید که نشان دادن پیامد کار بد به کودک بی رحمی نیست و شما صرفاً در جهت رشد او گام برمی دارید پس به هیچ وجه احساس گناه نکنید.
- در تنبیه کردن کودکان هیچ گاه با کنایه و جملاتی که بار منفی دارند مانند «تو هیچ وقت درست نمی شی» یا «تو هیچ وقت به حرف من گوش نمیدی» صحبت نکنید (این جملات مخرب هستند).
- در تنبیه، اول باید به کودک هشدار داد. به این گونه؛ «اگر فقط یک بار دیگر این کار را بکنی، تنبیه می شوی».
- توقیف اسباب بازی، شیوه دیگری از تنبیه به حساب می آید، خصوصاً زمانی که خود اسباب بازی مشکل ساز شده است. به این شکل که تمام اسباب بازی های کودک به جز 10 تای آنها را جمع آوری کرده و به ازای هر کار بد یکی را بگیرید و به ازای هر کار خوب یکی را پس دهید.

نکته بسیار مهمی که والدین باید در خصوص تنبیه رعایت کنند، این است که تنبیه صرفاً جهت رفتارهای پرخاشگرانه کودک اعمال می شود و به هیچ وجه نباید برای رفتارهای ناپسند کودک که خشن تلقی نمی شوند، استفاده شود. برای حذف رفتارهای آزاردهنده یی مانند نق زدن، گریه کردن یا سر وقت نخوابیدن و... کافی است بی اعتنایی را برای کودک اعمال کنید و مطمئن باشید کودک به طور خودبه خود آن را حذف خواهد کرد. در خصوص بی اعتنایی ذکر این نکته مهم است که کودک از بدو تولد نیازمند مراقبت والدین است و از آنجایی که با عدم مراقبت والدین، جانش به خطر می افتد، دائماً درصدد جلب توجه آنها به خود است و از طرق مختلف سعی بر آن دارد که این توجه را از آنها بگیرد.
اصول تربیت بر پایه «توجه» و «بی توجهی» نسبت به کودک است؛ «توجه» به رفتار خوب آن را درکودک تقویت کرده و «بی اعتنایی» به رفتار بد و نامطلوب، آن رفتار را در کودک خاموش می سازد و موثرترین عملی است که آن رفتار را در کودک قطع خواهد کرد.
توجه بر سه قسم است؛ توجه مثبت، توجه منفی و بی توجهی؛ این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که هر رفتاری به جز بی توجهی مانند داد زدن، حرکت انگشت، گشاد کردن چشم ها و حتی کتک زدن در ذهن کودک توجه تلقی خواهد شد. هر رفتاری را که دوست دارید در کودک تثبیت شود، باید به آن توجه نشان دهید و او را تشویق کنید و هر کاری را که می خواهید کودک تکرار نکند یا در او حذف شود، باید به آن توجه نکنید.
تفاوت پاداش و رشوه
پاداش، هدیه یی است که بعد از انجام عمل مثبت کودک به او داده می شود. (سازنده)
رشوه، هدیه یی است که قبل از انجام عمل به کودک داده می شود)مخرب)
دوست داشتن تنها و تنها «سه» ابزار بیشتر ندارد؛ 1- گفتن جمله دوستت دارم 2- نگاه چشم در چشم 3- نوازش با دست.
اگر شما برای باز کردن پیچ دوسو از انبردست یا آچار چهارسو استفاده کنید، آن پیچ خراب خواهد شد و شما به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. سعی نکنید از ابزارهایی مانند خریدن اسباب بازی یا خوراکی پیام دوست داشتن را به کودک بدهید. برای دوست داشتن، شرط نگذارید. هیچ گاه به کودک نگویید به شرط فلان دوستت دارم. هیچ گاه به کودک نگویید چون دوستت دارم فلان چیز را برایت خریدم یا چون تو را دوست دارم، تو را به پارک می برم. می توانید اینها را به عنوان پاداش به کودک بدهید.
قوانین تشویق
این نکته را باید بدانید که تشویق کردن کودک او را لوس و پررو نمی کند بلکه رفتارهایی که مد نظر ماست، در او درونی می شود. حتی همین که کودک رفتار بدی انجام نمی دهد هم کار خوب به حساب می آید و باید او را تشویق کرد. تعریف و تمجید از آنان جزء اصولی ترین کارهاست.
-
در «تشویق» مسائل زیر رعایت شود؛
رابطه چشمی ایجاد کنید. به کودک نزدیک شده و لبخند بزنید. رفتاری که کودک انجام داده را نامگذاری و مشخص کنید دقیقاً از چه رفتاری خوش تان آمده است. تشویق را با حالت صورت عرضه کنید (همراه با عاطفه). فاصله یی نباید بین پاداش و رفتار وجود داشته باشد. همچنین تشویق بدنی را همراه تشویق کلامی همراه سازید. هیچ گاه صبر نکنید تا رفتار کامل شود. مرحله به مرحله تشویق کنید. مثلاً هر قطعه لباسی که کودک می پوشد او را تشویق کنید و منتظر نباشید تمام لباس هایش را بپوشد بعد او را تشویق کنید. تشویق بهتر است در حضور سایرین انجام گیرد.
-
در «بی اعتنایی» مسائل زیر رعایت شود؛
تماس چشمی قطع شود و به صورت فیزیکی از کودک دور شوید. همچنین حالت صورت بی تفاوت باشد و به تمام مطالبی که کودک عنوان می کند، بی اعتنا باشید و بی توجهی را ادامه دهید. فراموش نکنید اگر به خاطر رفتار نامناسب کودک تان واقعاً عصبانی شوید، خودتان را به سن آن کودک تنزل داده اید. همیشه سن کودک را به یاد بیاورید و بدانید که عصبانیت شما مشکلی را حل نخواهد کرد و اگر عصبانیت و خشم را با تنبیه یا اقتدار مخلوط کنید نه تنها نتیجه مطلوب نخواهید گرفت بلکه در حق کودک خود مرتکب بی رحمی شده اید. همچنین این نکته را نیز فراموش نکنید که تنبیه به معنای زدن نیست. به هیچ وجه کودکان را تنبیه بدنی نکنید، حتی «تهدید به زدن» با خود «زدن» تفاوتی ندارد. «زدن» یا «تهدید کردن» رشد کودک شما را به تعویق خواهد انداخت و مشکلاتی همچون خشونت طلبی و کاهش اعتماد به نفس برای او به ارمغان خواهد آورد.

 


[ چهارشنبه 88/11/21 ] [ 12:13 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

مهاتماگاندی وچارلی چاپلین


[ دوشنبه 88/11/19 ] [ 12:10 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

غم دنیا نخواهد یافت پایان

خوشا در بر رخ شادی‌گشایان

 

خوشا دل‌های خوش، جان‌های خرسند

خوشا نیروی هستی‌زای لبخند

 

خوشا لبخند شادی‌آفرینان

که شادی روید از لبخند اینان

 

نمی‌دانی- دریغا- چیست شادی

که می‌گویی: به گیتی نیست شادی

 

نه شادی از هوا بارد چو باران

که جامی پر کنی  از جویباران

 

نه شادی را به دکان می‌فروشند

که سیل مشتری بر آن بجوشند

 

چه خوش فرمود آن پیر خردمند

وزین خوشتر نباشد در جهان پند

 

اگر خونین دلی از جور ایام

« لب خندان بیاور چون لب جام»

فریدون مشیری


[ شنبه 88/11/17 ] [ 1:20 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]

اهمه چیز درباره آدامس

آدامس جویدن را یونانیان، به مردمان شناساندند. آنها صمغ یا «رزین» درخت mastic یا mastiche را می جویدند. این صمغ را بیشتر زنان یونانی می جویدند. آنها برای تمیز کردن دندان ها و خوش بو کردن تنفس، از این صمغ ها استفاده می کردند.
در حدود سال50 بعد از میلاد، یک داروساز یونانی به نام Dioscorides اولین کسی بود که پودر mastiche را به جهانیان شناساند.
بعدها، انگلیسی ها از پوست نوعی درخت کاج به عنوان صمغ استفاده کردند.
در سال1860 این صمغ ها به آمریکا برده شد و در آنجا یک تکنسین دندانساز به نام آلفرد آدامز، سعی در ساخت یک نوع ماده ی لاستیک مانند از این صمغ ها کرد و بدین وسیله بود که آدامس شناخته شد.
دکتر آدامز برای بهتر کردن آدامس ها، خودش آنها را می جوید و به اصطلاح آزمایش می کرد و آنهایی که خوب بودند را در مغازه ای که به همین منظور باز کرده بود، می فروخت.امروزه آدامس های متنوعی در بازار یافت می شود.
به طور کلی، آدامس از پنج ترکیب عمده ساخته  شده اند:
1 صمغ 2شیرین کننده 3 -نرم کننده 4طعم دهنده و رنگ دهنده  5- مواد نگاه دارنده.
ترک سیگار به وسیله آدامس
محققان به این نتیجه رسیده اند که جویدن آدامس باعث دریافت کمتر نیکوتین می گردد. بنابراین اگر می خواهید سیگار را کنار بگذارید، آدامسی که دارای نیکوتین است را بجوید، زیرا به این وسیله شما می توانید از نشانه های ترک سیگار نظیر: خستگی، بیقراری و گرسنگی در امان باشید. علاوه بر آن کم کم سیگار کشیدن را فراموش می کنید و چه بسا ممکن است به جای آدامس های نیکوتین دار ، آدامس های بدون قند را بجوید که در این صورت سلامتی خود را تضمین می کنید.
تاثیر آدامس بر دندان ها
عموم مردم بر این باورند که جویدن آدامس برای سلامتی دندان ها مضر است. با این وجود بسیاری از دندانپزشکان به مردم توصیه می کنند بعد از غذا، آدامس های بدون قند بجوند.
دندان
در ساخت آدامس های بدون قند، از قندهای مصنوعی مانند آسپارتام و یا گزیلیتول استفاده می شود که جزو شیرین کننده های کم کالری هستند.
فرآیند پوسیدگى دندان با تولید اسید شروع مى شود که ناشى از متابولیسم باکترى ها در پلاک دندانى است. جویدن آدامس بعد از غذا باعث کاهش مقدار اسید پلاک می گردد، لذا از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
پلاک دندان یک توده ی بى رنگ و چسبناک از میکروارگانیسم ها و پلى ساکاریدها است که در اطراف دندان تشکیل مى شود و به دندان ها و لثه مى چسبد. پلاک باعث پرورش باکترى تولید کننده ی اسید در دهان می شود.
عملکرد بزاق با جویدن آدامس
جویدن آدامس باعث تولید بزاق می شود و بزاق عامل بیرون انداختن باکتری های درون دهان می باشد. همچنین بزاق دارای کربنات هیدروژن می باشد که باعث خنثی کردن باکتری های دندانی یا همان پلاک ها می گردد. برای همین است که بعضی از خمیر دندان ها دارای کربنات هیدروژن می باشند.
بزاق همچنین دارای عناصر معدنی از قبیل: کلسیم، فسفات و فلوراید می باشد. تمام این عناصر باعث استحکام دندان می شوند.
یکی از ترکیبات بزاق، آنزیمی است که موجب تسریع هضم کربوهیدرات ها در دهان می شود، بنابراین کربوهیدرات ها خیلی زود وارد مری می شوند و مدت زمان کمتری با دندان ها در تماس هستند که این خود به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.
تاثیر آدامس بر حافظه
یکی دیگر از خواص آدامس جویدن این است که باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می شود. ثابت شده است که جویدن، باعث تحریک قسمتی از مغز به نام " هیپوتالاموس" می گردد. هیپوتالاموس، باعث آزادسازی هورمونی می شود که در بیداری و هوشیاری موثر است.
جویدن آدامس باعث تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی (IQ) می شود. افرادی که آدامس می جوند، بهتر اسامی را به خاطر می آورند و حافظه قوی تری دارند.
به خاطر آنکه جویدن آدامس باعث افزایش ضربان قلب می گردد، پس مغز اکسیژن بیشتری دریافت می کند و این باعث افزایش ادراک و شناخت می گردد.
تاثیر آدامس بر وزن
جویدن آدامس، باعث از بین رفتن 50 کیلو ژول انرژی در هر ساعت می شود. بدین ترتیب اگر فردی در تمام روز آدامس بجود، حدود5 کیلوگرم در سال از وزن خود می کاهد.
اما این روش کم کردن وزن خوب نیست، زیرا دیده شده افرادی که دائما در حال جویدن آدامس هستند، دچار بیماری دردناکی در فک به نام temporomandibular joint disorder می گردند.
آدامس و اثر آن در جراحی روده
محققان انگلیسی گفته اند، جویدن آدامس بعد از عمل جراحی روده، روند بهبودی را تسریع می کند، زیرا باعث سرعت بخشیدن به عملکرد روده می گردد.
دیده شده است، افرادی که عمل جراحی روده انجام می دهند و بعد آدامس می جوند حرکات روده ای در آنها سریع تر انجام می شود.
خواص دیگر آدامس جویدن
آدامس جویدن باعث کاهش تنش و استرس می شود.
از سوزش قلب و برگشت اسید معده یا برگشت غذا جلوگیری می کند.
باعث خوشبو شدن دهان می شود.
نکته جالب توجه:
اگر آدامس تان را قورت دادید، نگران نباشید، زیرا تمامی ترکیبات آدامس طی مراحلی در دهان، معده، روده کوچک و روده بزرگ هضم می شوند و در آخر از بدن دفع می گردند، یعنی آدامس در معده تان باقی نمی ماند.


[ چهارشنبه 88/11/14 ] [ 12:30 صبح ] [ اکبر حسامی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

اینجا محلی برای ارائه ی آرا و نظرات من است درباره آنچه که می بینم،می خوانم، می شنوم و آنچه در اطرافم اتفاق می افتد.چنانچه کسی یاکسانی عصبانی هستند ونمی توانند مخالف نظر خود رابا دادنِ «صفت» مخاطب قراردهند ویاقلمشان بادُشنام آشناست وبه آسانی به دیگران تهمت می زنند از نظردادن بپرهیزند چراکه درهر صورت نظر ایشان حذف خواهد شد. آوردن لینک وبلاگ ها به معنی تایید همه مطالب آنها ویامدیر وبلاگ نیست،بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم ..نقل واستفاده از مطالب این وبلاگ آزاد است اگر دوست داشتید منبع آن را نیز ذکر کنید.
امکانات وب


بازدید امروز: 129
بازدید دیروز: 142
کل بازدیدها: 1445217